2012. március 7., szerda

Hortobágyi palacsinta - zöldséggel



Igazi hagyományos, magyaros étel ennek a palacsintának az eredetije! amit ugye Hortobágyi húsos palacsintaként ismer mindenki a világon. 
Az "eredeti" változatban ugye a töltelék a húsos ragu, de itt most zöldséges változat fog szerepelni. 

A palacsinta mint olyan már az ókori rómaiak idejében ismert volt. Liszt, víz keverékéből készült korongokat anno leginkább sós változatban fogyasztották, csak később terjedt el az édes, desszert változat a palacsintákból.
A palacsinta magyarországi elterjedése kb. a XV. századra tehető. A liszt, tojás, szódavíz keverékéből nálunk Magyarországon inkább a vékonyabb tésztájú palacsinták terjedtek el. 
A Hortobágyi palacsinta eredete Debrecenhez, ott is az Aranybika Szállóhoz köthető. 

De most mi eltérünk kicsit ettől az "eredeti" recepttől, és mindebből majdnem csak a palacsintát és az elkészítés módját tartjuk meg. 
Első lépésként kikeverjük a palacsinta tésztát és kisütjük. Palacsintához 1 db tojást liszttel és szódavízzel, pici sóval híg állagú tésztává keverünk. Anyukám annak idején úgy mondta, hogy akkor lesz jó a palacsinta tésztája, hogyha a kanalat, amivel keverjük felemeljük és "gólyalábas" a tészta...... no most ne kérdezzétek az milyen, de olyan híg....sokkal hígabb mint pl. a sörtészta. (sokat segítettem ,igaz?! - bocs)
Ebből az adagból kb. 12-15 db palacsintát szoktam én kisütni. Ha kész félretesszük őket.

Ekkor nekilátunk a tölteléknek. Most a zöldséges változat készül, amihez én most kínai zöldségkeveréket vettem - de természetesen bármilyen más zöldségmix megfelel, amit gondoltok. Ezt a fagyasztott zöldségkeveréket hagymával együtt megpároltam, és mint a pörköltet elkészítettem - paprikával. Ha kész, leszedem a zöldséget és visszatartom a levét. A visszafogott levet lisztes-tejfölös habarással besűrítjük. 
Természetesen ha szénhidrát napon készítjük, akkor a tejföl növényi tejszínnel kiváltható!

Megtöltjük a palacsintákat a zöldséges raguval, feltekerjük vagy háromszögre hajtjuk és tálalásnál az elkészített szósszal meglocsoljuk.



Megkockáztatom, hogy jobban ízlett, mint az "eredeti" húsos változat! Bevettük a repertoárba. Szerepelni fog a szénhidrát napos lehetőségek között is....és máskor is, ha mondjuk vendégek jönnek.....



1 megjegyzés:

  1. Ez nekem is jobban ízlene, mint a húsos társa!:)Finom lehet, ki fogom próbálni.:)

    VálaszTörlés