2012. július 21., szombat

Lekvár - görögdinnyéből málnával


Régen voltam itt.....
Mindig megfogadom magamnak, hogy "szorgalmas" leszek, és nem hanyagolom el a blogot.... de mint látszik, nem sikerül ezt a fogadalmat tartanom. Pedig higgyétek el, főzök, sütök, fotózok is.....Mindig eltervezem, hogy ezzel most gyorsan elkészülök és feltöltöm nektek ide a blogra... De nem magyarázkodok tovább...... Jöjjön most egy aktuális bejegyzés, aztán majd jöhetnek a restanciáim is!

Először is azzal kezdeném, hogy új szerelem jött az életembe tavaly! Mégpedig a lekvárfőzés! Ugyanis akkor kaptam a barátnőimtől gyümölcsöket és valamilyen ötlettől vezérelve lekvárok készültek belőle. Aztán akkor nagyon megtetszett ez a kreatív tevékenység, aminek a határai maga a végtelen! ..... és hát én meg tudjátok, az a kísérletezgetős alkat vagyok.... ezért nem is mindig születnek a hagyományos, mindenki által megszokott téli csemegék nálam, hanem inkább a kuriózumok kerülnek a kamrapolcra. Aztán van amelyik elsöprő sikert arat, az ismétlést érdemel, van amelyik kifejezetten ellenszenvet vált ki a kóstoláskor többünkből, és van ami még a kipróbálás sorát várja, mert csak ötletben van meg. 
Ennek ismeretében születtek meg tavaly a hagyományos cseresznye, a már megszokott, de még mindig érdekes levendulás kajszi, a bár igazán különlegességnek számító, de nagyon finom töklekvár variációk.
Idén kerültek ezekből is ismétlésre.....de persze dolgozott a fantázia is, meg bővültek az ismeretek is, így lettek az idei különlegességek porondon.

Ezek közül most elsőként hozom nektek a nyár finom ízét a görögdinnyét! Igen, bármilyen furcsa is, lehet belőle lekvárt is készíteni!
A születésének története pedig az, hogy eljátszottam a gondolattal, hogy az idén mit próbálnék ki - persze csak kis mennyiségben először - ami kicsit más, kicsit szokatlan a már unásig ismert és megszokott idénygyümölcsökön túl. Így került a gondolatomba a dinnye! Mind a piros húsú görög, mind a sárga változat. Természetesen járt az agyam, hogy milyen módon lehetne a nagy víztartalom miatt zselésíteni, illetve magában is hagyva, de keresztezve is más gyümölcsökkel, ha igen milyenekkel......
Aztán - mert ugye véletlenek nincsenek, tudjuk!!! - kezembe került egyik-másik gasztroújság és szembejött velem a dinnyelekvár mindkét változata! Ami persze csak arra kellett, hogy meggyőzzem magam , hogy az elképzelésem jó, és működni fog.

Úgy adódott, hogy volt egy szabad délelőttöm.....no gondoltam: most jött el az én időm a dinnyelekvár kísérletre! Neki is láttam, olyan autodidakta módon, ahogy éreztem......
Görögdinnye szeletel, kimagoz - nem tagadom, kicsit sziszifuszi tevékenység, csak türelmeseknek ajánlom! - és apró kockára vág. Edénybe tesz, cukor, zselésítő (nálam 3:1) és a gyümölcs, aztán kezdődhet a főzés......Gyorsan megvan, köszönhetően a modern zselésítő technikának. Aztán hozzáadtam még 30 dkg málnát, azzal már nagyon nem forraltam , inkább csak átkevertem néhányszor. 
Közben az üvegeket - amiket előzőleg alaposan átmostam és leszárítottam - betettem a mikróba a legmagasabb fokozaton 2 percre. Ezt most tanultam itt olvasgatva, de nagyon jól bevált, így megtartottam és ajánlom is nektek is. Leginkább ugye a "fertőtlenítés" (csírátlanítás) miatt javasolják, de nagyon praktikus azért is, mert így felmelegszik az üveg annyira, hogy mikor a forró zselét belekanalazzuk, akkor az üveg nem kell, hogy megrázkódjon, mert már előmelegítettük. 
Így tettem én is, szépen belekanalaztam a pirosló zselét az üvegekbe és mikor megteltek, lezártam a kupakkal mindegyiket és gyors mozdulattal fejre állítottam mindegyiket. (ezt ugye a vákuum miatt tesszük)
Jöhet a vastag takaró és kezdődhet a száraz dunsztolás , ami akár 1-2 nap is lehet. 
Ezután kerülhetnek az üvegekre a címkék, és mehetnek a már várakozó helyükre a kamrapolcon!

Természetesen hagytam ki egy kis tálkában "kóstolót" is a családnak és osztatlan sikert arattam ezzel az újításommal! Engem meg a szépsége is ami nagyon megragadott, úgyhogy úgy tűnik bekerül a "csináljuk jövőre is" repertoárba!

Bátorkodjatok, próbáljátok ki ti is!

Én egy nagyobb dinnye feléből készítettem és 3 x 375 ml és 1x 120ml üvegeket töltöttem meg a lekvárokkal. 

1 megjegyzés:

  1. Tündi!Ez nagyon király lehet!Címkét honnan nyomtatsz?Úgy örülök, hogy találkoztunk!:-)

    VálaszTörlés