2012. augusztus 5., vasárnap

Bánffy-máj - "közkívánatra"


Mint minden ételnek ami a blogban bejegyzésre kerül külön története van, gondolhatjátok akkor, hogy ennek is! Az egyik, hogy nagy kedvencünk volt édesapámmal - főleg a velő miatt, ami akkoriban kuriózumnak számított. Most pedig az apropóját az adta, hogy az egyik "facebookos" csoportban  (Jóbarátok) sokszor került témába a sütés-főzés és a finom ételek.... Ezzel is ez történt, az egyik tag "megkívánta" és sokáig beszéltünk róla, hogy kinek milyen emléke fűződik az igazi Bánffy-májhoz.... Kisebb tanakodás is volt, mert nem mindenki ugyanúgy emlékezett az eredeti receptre; mégpedig a velő tekintetében. De mivel nekem épp ez az egyik oka, hogy kedveim között szerepel, biztosra mentem a hozzászólásban, hogy az naná, szerepel benne (rajta)! 
Szóval annyit de annyit témáztunk rajta, hogy rendesen megkívántam!!!
Közeledett a hétvége , ami azt is jelentette, hogy eljött az én időm!!! Ilyenkor szoktam ugyanis "önmegvalósítani" főleg, mert jobban van rá időm, meg jobban van rá fogadóképes társaság is. 

Persze ez a máj-velő kombó kicsit megszűrte a társaságot..... de ez engem nem tudott eltántorítani! Sőt!
A Zuram elfogadta a menüajánlatot, feltéve, hogy a velő elmarad az ő tányérjáról...

Még egy fontos dolgot be kell vallanom! Nálunk ha májról van szó, az csak pulyka- esetleg csirkemáj lehet! Tehát ez a Bánffy-máj is kicsit eltér ezért az eredetitől, mert az ugye sertésmájból van.

Felvértezve indultam bevásárolni.....Aztán mikor a húsos pulthoz értem, majdnem örömtáncot lejtettem, mert mintha tudták volna, hogy én milyen szándékkal jöttem, olyan, de olyan gyönyörű pulykamáj volt, hogy majd megszólalt!!! Szép nagy darabok , friss színével kívánta, hogy én megsüssem!
A májsütés nálunk amúgy is nagyon kedvelt foglalatosságom, mert jól fel tudom robbantani... :)
De ettől eltekintve, mindig nagy sikerem van vele! Főleg, mert nem tudom miért van az, hogy a magyar háztartásokban olyan mellőzött szerepe van szegény májnak. Pedig viszonylag olcsó, gyors ebéd, vacsora készíthető belőle, vendégvárónak is kítünő, és hát még nem is beszéltem a sült máj sült zsírjáról!!! (most nyeltem egy nagyot!) Ezt külön kifejtem nektek, hátha valaki kedvet kap és kipróbálja -aztán meg sem szabadul tőle.

Szóval veszünk egy adag májat (nálunk ez kettő főre 50-60 dkg máj) szépen megpucolom, és beleteszem a serpenyőbe. Hozzáadok 20-25 dkg libazsírt (szigorúan zsír), és két fej vöröshagymát szeletelve meg jöhet még egy nagyobb fej fokhagyma gerezdekre szedve, mindez borsozva - só nem! csak ha kész a máj!!! tudjátok ,állítólag megkeményedik,ha előre sózzuk! indulhat a sütés közepes lángon, szigorún fedővel a serpenyőn. én néha rá szoktam nézni, ha szükséges megforgatni, de úgy kb. 20-30 perc és kész a sült máj és a sült zsír. Ez egy dupla hasznosítású étel, ugye!!!! Ilyenkor remek ebéd-vacsora lehet a sült máj mondjuk krumplipürével. Nem tudom miért, ne de nekem a májhoz az passzol leginkább. Aztán meg a sült zsírt át lehet önteni egy forróságot jól tűrő műanyag vagy üveg edénybe (akár a hagymadarabokkal, vagy netán néhány májtörmelékkel is) és mehet hűlni. Amikor kihűlt, bekerül a hűtőbe és elővehetjük egy jó esti vacsorának friss zöldségekkel, sózott hagymával, netán savanyúsággal körítve. Persze ez egyáltalán nem az a fogyizós fogás, mert a friss fehér kenyér dukál hozzá!
Szóval nálunk ez sokszor vendégváró fogás is szokott lenni, mert viszonylag újdonság másoknak, és nagyon finom! Amerikában lakó barátunk amikor hazalátogat, mindig ezt kéri.....pedig evett már mást is nálunk, mint zsíros kenyeret!

Kicsit elkanyarodtam a Bánffy-májtól.....
De közben elkészültek a sült májak! szépen kiszedem és üvegedénybe teszem őket.
Elkészítem a sült velőt.
Ehhez is nagyon szép velőt sikerült beszereznem. Ezt előkészítettem, kicsit meg kell tisztítani, ami azt jelenti, hogy azt a fehér részt eltávolítom róla, mert különben nagyon nehéz, zsíros lesz a sütés után.
Hagymát vágok nagyon apróra, olajon megpárolom és mehetnek rá a velődarabok. Óvatosan kell vele bánni, mert "törik"! Megsütöm az egyik felét, fordítás, másik felét is megsütöm. kiszedem ezt is egy tálba.

Ha ügyes vagyok, akkor közben elkészülhet a krumplipüré is. Ennek a mikéntjét most nem írnám le , gondolom ezt mindenki tudja, sőt, mindenkinek van saját jól bevált trükkje a legfinomabb elkészítéséhez.

De még mindig nincs kész az előkészület, mert ugye a Bánffy-máj tetején tükörtojás mosolyog, ezt is meg kell sütni. Ez gyerekjáték, és néhány perc alatt kész is van!

Jöhet a tálalás!
A tányérra helyezem a sült májszeleteket, ráhalmozom a hagymával egybesütött pirított velőt, és jöhet rá a tükörtojás. Köretnek a közben elkészült krumplipürét tálalom. Én szeretem hozzá a csemege uborkát...


Jöhettek "Jóbarátok" ! megvolt a prototípus gyártása, készülhet a sorozat.....

Így a végére maradt a hozzávalók:
(ez az adag 3-4 főre elég)

50-60 dkg pulykamáj
30 dkg velő
1 fej hagyma
1 fej fokhagyma
fejenként 1 db tojás
só, bors, pirospaprika,

krumplipüréhez : mindenki ahogy szokta



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése