2012. szeptember 3., hétfő

Gibanica - avagy sós túrós burek


Valamikor régen, amikor még nagy társasággal jártuk a világot és buliztunk.... valamikor régen....Egy ilyen kirándulásunk volt egy magyar lakta szerb faluba: Kupucinára. Kedves barátaink, vendéglátóink Tibor a mi Beethovenünk és Öcsi gazdag programsorral vártak bennünket , no meg mindenféle helyi finomsággal! Egyik reggel a helyi kocsmában töltöttük az időt, (reggelire várva) és oda érkezett melegen, frissen a helyi péktől ez a sós túrós finomság az általuk gibanyicának hívott töltött burek. Mindenki kapott hozzá egy doboz natúr joghurtot is. Mennyei volt együtt.....  Én akkor találkoztam először ezzel az étellel, de máris a szívembe zártam! 
Aztán egyszer a barátainknál voltunk vendégségben, és ez volt a vacsora, a gibanica! Úgy megörültem, és kértem Beethovent, hogy árulja el nekem a receptet.... De ő csak ezt válaszolta: "nem mondom el, ha ilyet akarsz enni, gyere el hozzám!" Aztán - mert nemcsak jó szakács, hanem jó szívű is - megtudhattam a titkolt receptet! Azóta sokszor készült már nálunk is vendégváró ételnek, vagy csak olyan "szombati fogásként". 

Hozzávalók:
16 lap réteslap
1 l tej
1/2 kg túró
10 dkg juhtúró
10-15 dkg reszelt sajt
(sima és füstölt vegyesen)
1 sütőpor
1 kk só
3-5 tojás (mérettől függően)

Egy kb. 30-40 cm-es tepsit kikenünk olajjal. A kibontott réteslapokból 2 db-ot a tepsibe fektetünk. 2 db-ot a tetejére félreteszünk. Én - kicsit "lokálpatriótaként"- a Sparban a félegyházi (saját termék) réteslapot szoktam venni, de természetesen mindenki válassza a már jól beváltat!
Egy tálban a tojásokat elkeverjük, hozzáadjuk a túrót, juhtúrót és kicsit villával összetörjük és mehet hozzá a tej, sütőpor, só és a reszelt sajt fele. A tejet apránként adjuk hozzá, úgy könnyebb elkeverni. Egy viszonylag híg állagú masszát kapunk. Ekkor fogunk 2 db réteslapot, és nem kell óvatosan bánni vele, mint máskor, félve,hogy összetörik, most pont nem baj! Szóval fogjuk a lapokat és gombóccá formálva a masszába mártjuk és onnan kivéve beletesszük a tepsiben pihenő réteslapra. és ez így megy addig, amíg el nem fogynak a lapok. Ekkor ráöntjük a maradék masszát és megszórjuk a reszelt sajt másik felével. Mehet rá a félretett réteslap. Kenjük meg olajjal.

Elmelegített sütőbe - 180-200C kb 1 órát sütjük. Figyeljük, hogy a teteje hamarabb pirosodik, ne hagyjuk megégni, akkor takarjuk le alufóliával. 

Sütés közben ez az étel szinte kidagad a tepsiből. Azonban ha kivesszük és kezd hűlni,összeesik, ne lepődjünk meg!!!
Kicsit hagyjuk hűlni, úgy könnyebb szeletelni. Én olyan "rakottas kockát" szoktam belőle vágni, de ez persze ízlés dolga. Süthetjük - mint az eredetit - pizzasütőben vagy peremes kerek formában és akkor mint a tortát, pizzát szeleteljük. (Pékségekben leginkább ezt a formát árulják, ott biztos találkoztatok már ezzel az étellel, különböző töltelékekkel: édes-sós túrós, húsos stb)

Tálaláskor - ahogy anno mi is fogyasztottuk - natúr joghurtot szoktunk tenni a tetejére. 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése