2013. április 3., szerda

Diós guba


Történt a nem olyan régmúltban, hogy hosszú hétvége következett....meg hóvihar, ítéletidő...Emlékeztek? No akkor volt, hogy gondolván arra, hogy a  hétvégén nem akarunk kimozdulni sem, bevásároltam. Aztán mikor a kenyér került sorra a pékségben, akkor ámultam, hogy nincs már kenyér! (ahogy ilyenkor lenni szokott!) szóval csak kifli volt..... így hát abból vettem. Mivel azonban a hétvégi programozásban annyira nem éheztünk meg, és épp olyanokat sikerült enni, amihez annyira nem volt szükséges a pékáru, hát a nyakunkon maradt a sok kifli! Mit volt mit tenni, utánanéztem ,hogy milyen felhasználási lehetőséget ajánlanak. 
Magamtól is épp ezek jutottak eszembe: kiflimorzsa (milyen jól jön majd , ha netán panírozok!) , máglyarakás (mert szeretjük!) , mákos guba (mert amúgy csak karácsonykor esszük!) .....

Aztán lett belőle diós guba!!! A mákot nem szereti mindenki, a diót inkább megeszik a többiek is. Hát megadtam magam!

Hozzávalók:
5-6 db kifli (mérettől függően)
6 dl tej
3 ek cukor
1 cs vaníliás cukor
15 dkg darál dió
12 dkg porcukor
5 dkg vaj
1 tojás sárgája


Az előkészületekhez nem kellett más tennem, mint a diót ledarálni és a kifliket karikára vágni. 
A tejet a cukorral és a vaníliás cukorral felteszem egy lábosba melegedni - inkább csak langyosítani  addig, amíg a cukor elolvad - 
ha kész, kicsit hűtsük le. Ekkor mehet bele a tojás sárgája.

Közben a sütőtálat kikentem vajjal és zsemlemorzsával megszórtam. Ez a művelet el is maradhat....

Ide szépen lerétegeztem a kiflikarikákat, rászórtam a cukorral elkevert darált diót és meglocsoltam a tejes keverék kb felével, majd mehetett még egy sor mindebből, a végén meglocsolva a tej maradékával. Erre teszünk vajkockákat és mehet is be az előmelegített 180C-os sütőbe 25-30 percre. Ha sülne a teteje, tegyük rá a fóliát. 

Amíg sül, elkészítjük a vaníliasodót.

Hozzávalók:
0,5 l tej,
2 tojás sárgája,
5 dkg cukor
2 ek liszt
1 cs. van. cukor
1 dkg vaj

A tojás sárgáját a cukorral és a liszttel kb 0,5 dl (!) tejben elkeverjük. A többi tejet a vaníliás cukorral felforralni, majd ekkor kell hozzáadni a fenti tojásos-lisztes keveréket, ezt elkeverni benne és összefőzni. Csomómentesre sűrítjük. Egy selymes állagú krémet kapunk, ehhez jöhet még a vaj , azt is elvegyítjük benne és kész is a sodó! 
Ha esetleg vanília krémet szeretnénk készíteni , akkor is ezt készítsük, csak kicsit több lisztet tegyünk hozzá! Vigyázzunk ,mert főzésnél sűrűsödik! 
Én pl mindig ezt a krémet társítom a palacsintához! Anyukám mindig ilyen krémes palacsintát csinált nekünk! 

DE vissza a diós gubához!

Ha megsült a guba, akkor hagyjuk kihűlni mielőtt adagokat szelünk belőle. 
Tálaláskor vaníliasodóval öntjük nyakon - bőven!

(Sajnos nem túl fotogén ez az édesség, de annál finomabb!)


Megjegyzem: ez az étel kicsit átalakítva elkészíthető a maradék kalácsból is! Ha meg valaki nem tud, vagy nem akar vaníliasodót készíteni, megteszi öntetnek egy vaníliás puding is.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése